Rektorn har ordet maj -
Norrköping

Rektor David Råbesjö om händelser på skolan.

Rektorsbrev maj

Då går vi in i slutspurten av läsåret och just nu befinner vi oss mitt i den intensiva perioden med nationella prov. Jag vill, i sammanhanget, berömma eleverna för en fin studieinsats under året och i slutet av terminen. Det är inte alltid enkelt att fokusera på studier och examinationer när solen skiner ute.

Jag vill också rikta ett stort tack till er vårdnadshavare som fortsatt stöttar era ungdomar att prioritera studierna och för er som har studenter så vill jag tacka för den här tiden samt önska dem all lycka till inför kommande utmaningar.

Har ni frågor eller funderingar så får ni gärna höra av er så ska jag svara så snabbt som möjligt.

Avslutning årskurs 1 och 2
Torsdagen den 13 juni är det avslutning för årskurs 1 och 2. Samhällseleverna i årskurs 1 har sommaravslutning klockan 09:00-10:00 och samhällseleverna i årskurs 2 har sommaravslutning 10:30-11:30. För naturprogrammet börjar sommaravslutningen vid 9:00 och för ekonomi klockan 10:30. Även om det är långt till höstterminen så passar jag på att påminna om att vi startar igen den 19 augusti.

Studenten 2024
Den 14 juni närmar sig med stormsteg och våra SC-samtal handlar mycket om sista uppgiften i olika ämnen blandat med balklänningar, studentkostymer och utspring. Vi tänkte att ni kanske undrar lite över studentdagen, så här kommer information kring den stora dagen!

Studenterna brukar samlas för champagnefrukost på studentdagens morgon. Det är ingenting som vi som skola anordnar eller sanktionerar, men vi vill informera om att det förekommer. Vi välkomnar våra natur- och samhällselever till skolan klockan 10:00 och ekonomieleverna klockan 11:00.

På skolan kommer eleverna vara med på en avslutningsceremoni, där de bland annat får sina betygskuvert. De får också träffa sin klass och sina studiecoacher en sista gång och äter en gemensam lunch med musikunderhållning. Därefter samlas vi för utspring! Utspringet sker genom vår entré och studenterna samlas på en scen utanför Värmekyrkan. På grund av att det är många elever som springer ut sker utspringet i två omgångar: natur och samhäll vid 13:30 och ekonomi vid 14:30.

Studenterna sjunger därefter studentsången och kommer ut till er i folkhavet för att ta emot era hyllningar. Vi medarbetare står kvar vid scenen och gråter... Ni kramas, gratulerar och fotograferar en stund och sedan är det dags för flaket! De kommer stå parkerade nedanför Flygeln. I ungefär en timme åker de runt på flaket och för väsen. För information om kortegevägen, se bilagan till månadsbrevet. Det är alkoholfritt på flaken.

På studentskyltarna står det vanligtvis klassbeteckning och/eller programinriktning (EKEKO, EKJUR, NANAS, NANAT, SABET eller SASAM).

Tänk på att det är svårt med parkeringsplatser den här dagen. Var ute i god tid. Polisen vill hälsa att det inte är tillåtet att parkera på Källvindsgatan, eftersom kortegen går där. Läs gärna mer om kortegeväg med mer i den kommungemensamma informationen.

I samband med studenten har vi anlitat en fotograf som kommer klippa ihop en studentfilm. Den kommer kunna hämtas hem via en länk som vi släpper cirka en vecka efter studenten. Det brukar bli ett fint minne från dagen.

Hoppas ni får ett fint och minnesvärt firande tillsammans med era fantastiska ungar!

Varma hälsningar,
Studiecoacherna för årskurs 3

EU-val
Med anledning av kommande EU-val har skolan bjudit in alla ungdomsförbund som finns representerade i riksdagen att informera om sina hjärtefrågor. Alla har inte svarat, men det finns en bra spridning av partier. Gör gärna en valkompass eller diskutera vilka frågor som känns viktiga för er tillsammans med era barn.

Fotoutställning
Välkomna att titta på foton tagna av eleverna i kursen Estetisk kommunikation måndagen den 27 maj. Vi hänger utställningen på dagen, men det finns möjlighet för er vårdnadshavare att titta in efter jobbet. Anna, som undervisar kursen, är kvar till 19:00. Den här gången har vi tolkat låtar och dikter med kameran.

Kalendarium
14/5 Prövningsdag
15-16/5 Kvälls-SF i matematik kl.17.00-19.00.
20/5 Kursprov Moderna språk
21/5 NP Matematik 3B/C
22/5 NP Matematik 2B
22/5 NP Svenska 3
23/5 NP Matematik 1B/C
24/5 Skolverksprov Fysik 2
29/5 Skolverksprov Biologi 1 och Kemi 2
30/5 Skolverksprov Fysik 1
3/6 Skolverksprov Kemi 1
6-7/6 Lov
10/6 Prövningar
13/6 Avslutning åk 1 och 2
14/6 Studentutspring kl.13:30 - NA/SA och kl.14:30 - EK
Läsår 24/25 HT 240819-241220, VT 250107-250613

Med vänlig hälsning,
David Råbesjö
Rektor Kunskapsgymnasiet Norrköping

Vill du läsa fler rektorsbrev? Du hittar alla läsårets rektorsbrev under aktuellt där du kan filtrera på rektorn har ordet.