Amanda.

Det bästa med skolan tycker Amanda är den gemenskap som lärare och elever har.

Samhällseleven Amanda: Här känner man sig inte som en i mängden

Amanda går samhällsvetenskapliga programmet på Kunskapsgymnasiet och tycker att de regelbundna träffarna med studiecoachen påverkat hennes studier positivt.

– De har hjälpt mig att planera, hålla koll på vad jag har att göra och när det ska göras, säger hon.

Just nu har Amanda, som läser samhällsprogrammet, inga direkta drömmar eller planer för framtiden.

– Jag har inte lagt så mycket tid på att tänka på det, säger hon.

Amanda menar att det var en av anledningarna till att hon valde det samhällsvetenskapliga programmet då det är så pass brett och ger flera valalternativ efter studenten.

– Dessutom har jag alltid varit intresserad av samhällsämnena, speciellt historia.

Favoritämnet är däremot matematik.

– Jag har alltid haft lätt att förstå matte. Jag gillar även det teoretiska och logiska i ämnet och all problemlösning.

Det bästa med skolan tycker Amanda är den gemenskap som lärare och elever har.

– Det är lätt att prata med elever från andra klasser. Lärarna brinner för sitt yrke och hjälper så många elever som möjligt, oavsett om det är “deras” eller inte. Jag gillar hur mina lärare får mig att inte känna mig som en i mängden.

Varannan vecka har alla elever på Kunskapsgymnasiet ett individuellt samtal med sin studiecoach. Då pratar man om hur skolarbetet går och vad eleven själv tycker behöver göras för att utveckla studierna.

– Jag tycker att min studiecoach är en bra tillgång under skoltiden. Vi får möjligheten att lära oss hur man planerar bättre och hålla reda på vad man ska göra och när. Det är också bra att vi får tid och hjälp att kunna plugga under skoltid i en lugn miljö. Det har påverkat mina studier på ett positivt sätt, säger hon och fortsätter:

– Jag har lärt mig att ta mer ansvar, samt hur jag kan lägga upp mina studier för att undvika stress. Jag har även lärt mig att tala inför en mindre grupp, något jag inte hade kunnat göra för något år sedan.