Elever på Kunskapsgymnasiet Norrköping.

UF-Rundturens affärsidé tog eleverna Kunskapsgymnasiet Norrköping hela vägen till UF-SM.

Deras affärsidé - topp tio av över
12 000

Elever från Kunskapsgymnasiet Norrköping har gjort det igen. De utsågs till ett av de bästa UF-företagen i hela Sverige på UF-SM.

– Vi hade inte förväntat oss det här och det känns så klart jättebra, säger Molly.

De pluggar alla ekonomi, tar studenten om några dagar och har läst ekonomiprogrammet på Kunskapsgymnasiet Norrköping. I och med det har de under de senaste året haft kursen ung företagsamhet och då fått utveckla en egen affärsidé.

- Det började med att jag var ute efter en lägenhet och gick på många visningar. Det tog mycket tid och samtidigt hittade jag aldrig rätt. Så vi började fundera på hur man kunde lösa problemet och kom då på att vi kunde 3d-fotografera lägenheter åt olika fastighetsbolag och hyresvärdar, säger Molly.

Och så föddes UF-företaget Rundturen.

- I början var det ganska tufft. Vår kundgrupp består av stora aktörer, men när vi väl fått in en fot gick det smidigare och vi kunde jobba oss upp, säger Malte.

Han berättar att UF-Rundturen nu har arbetat med olika projekt åt olika aktörer och samtidigt fått återkommande kunder.

- Den största är HSB. Där fick vi chansen att fota en nyproduktion och skapade en QR-kod, som gjorde att vem som helst kunde gå in och titta dygnet runt, säger han.

Prestigefyllda kategorin Årets affärsidé

UF-Rundturens affärsidé och det lyckade utförandet gjorde att de nyligen lyckades ta sig hela vägen till UF-SM. De målmedvetna eleverna från Norrköping lyckades inte ta en plats på prispallen, men placerade sig bland de tio bästa företagen av totalt 12 356 i den prestigefyllda kategorin Årets affärsidé. Något de är mer än nöjda med.

- Det var nervöst att delta i SM. Vi gjorde en skriftlig rapport, fick pitcha vår idé, intervjuades och presenterade vår monter. Först togs vi ut bland de 30 bästa. Sedan var det en ny gallring och vi hamnade bland topp tio. Vi trodde inte att det var möjligt och blev helt chockade, säger Molly och Malte fortsätter:

- Ja, det kändes fantastiskt. Det blir ju ett kvitto på att vi gjort något bra och att allt hårt arbete har lönat sig, säger han.

Under UF-kursen har de haft flera lärare, men främst Viktor Storm.

- Han har stöttat oss från start och utvecklat oss så att vi ska bli så bra vi bara kan. Han har inte bara sagt det vi vill höra utan vad vi ska ändra. Sådant som kan gynna oss i slutändan. Vi har fått en massa kunskaper som vi kan använda resten av livet och är så tacksamma, säger Molly.

Hon berättar att alla eleverna i Rundturen – hon, Malte, Klara, Alfred och Hilmer, i framtiden vill fortsätta med företaget.

- Planen är att göra det till ett handelsbolag eller aktiebolag. Det känns jättekul, säger han.