Samällseleven Lara.

Samhällseleven Lara tycker att Kunskapsgymnasiets lärare är bra.

Lara: Jag har lärt mig att ta ansvar för mina studier

Hon lyssnade på sin kusins rekommendation. Det gjorde att samhällseleven Lara sökte sig till just Kunskapsgymnasiet.

- Lärarna bryr sig mycket om ditt mående och finns där för dig, säger hon.

Inför gymnasievalet kände hon sig förvirrad. Lara visste inte alls vad hon skulle välja. Och det gällde både program och skola. Men så blev hon tipsad om Kunskapsgymnasiet av sin kusin.

- Jag är så glad för att jag lyssnade på henne. Skolans personal är väldigt trevlig. De vill alltid ditt bästa, både när det gäller studierna och andra saker. Lärarna bryr sig mycket om ditt mående och finns där för dig, säger Lara.

Hon berättar att hon, genom studiecoachningen, har lärt sig en särskilt viktig sak inför framtiden.

- Att ta ansvar för dina studier och det är bra kunskaper att ha om du ska plugga vidare på högskola eller universitet, säger Lara.

Att hon valde just samhällsvetenskapsprogrammet beror på att hon är intresserad av samhället och olika samhällsstrukturer.

- Jag tycker det är spännande att titta både på hur det ser ut här och i andra länder.

Laras bästa tips

Inför sitt eget gymnasieval undrade hon främst över hur svåra kurserna på samhällssprogrammet skulle vara och hur peppande lärarna skulle vara.

- Jag ville veta ifall de skulle kämpa hela vägen fram med mig för att jag skulle lyckas. Och så känner jag på Kunskapsgymnasiet, jag är väldigt tacksam över att jag hamnade här, det skapar lycka i själen.

Hennes bästa tips till alla som ska göra sitt gymnasieval är att gå på många öppna hus.

- Reflektera över små saker på varje skola, prata med lärarna och ställ alla frågor du kan komma på. Och superviktigt, låt ingen tvinga dig att välja något du innerst inne inte känner för. Prata med elever som redan går där, fråga efter fördelar och nackdelar och fundera över vad som absolut inte funkar för dig.

Efter gymnasiet vill Lara plugga vidare. Hon har två olika utbildningar hon väger emellan.

- Antingen vill jag gå juristprogrammet eller läsa naturvetenskapliga ämnen och söka till tandläkarprogrammet på Karolinska institutet. Sedan vill jag köpa ett hus till min familj utomlands samt jobba utomlands.